Hoe zorg je voor betrokkenheid en motivatie? Deel 1

"Hoe kan ik ervoor zorgen dat onze e-learning portal relevant blijft voor medewerkers of klanten?" Dat is een vraag die ons regelmatig gesteld wordt. Hoe houd je de aandacht vast, hoe zorg je ervoor dat gebruikers gemotiveerd blijven en hoe introduceer je nieuwe modules het beste? Op basis van recent onderzoek dat The ETraining Company deed onder een groep cursisten binnen de reisbranche kunnen we een aantal interessante conclusie trekken. In deze blog bespreken we de eerste drie eye-openers.


1. Quizzen als introductietool voor nieuwe modules

Hoe communiceer je nu het beste over een nieuwe module? Vaak worden de prachtigste modules online gezet maar ontbreekt de communicatie erover richting bestaande en nieuwe gebruikers. Voor de e-learning portals in de reisbranche wordt na het uploaden van een nieuwe module altijd een wervende nieuwsbrief naar de database gestuurd. De laatste maanden maken we bovendien veel gebruik van de nieuwste quiztechniek die de CMS van The ETraining Company biedt om een nieuwe module te introduceren. Om nu te onderzoeken wat het beste werkt, stelden wij de cursisten de vragen op welke wijze zij over hun trainingsportal geïnformeerd wilden worden en hoe we hen het beste konden enthousiasmeren over een nieuwe module.


Bij Informatie over de portal wordt 'Nieuwsbrief' vaak aangevinkt, ook scoort 'Quiz' en 'Koppelen aan events' hoog. Opvallend hoog bij informatie over nieuwe modules scoort wederom 'Quiz' naast 'Informatie over winprijzen/studiereizen'. Op de vervolgvraag 'Welke elementen van de quiz vind je leuk' wordt met name 'Competitieve element' naast 'Veel interactiviteit'. en 'Winprijs' aangevinkt.. In de quiz zijn traditionele spelelementen ingebouwd zoals het scoren van punten en een spannende tijdsfactor (hoe sneller je bent, hoe hoger jouw positie in het klassement). Bovendien zijn de quizzen uitdagend door het gebruik van de diverse soorten vraagtechnieken en zet het kunnen winnen van een leuke prijs aan tot deelname.


Conclusie? De quiz vergroot niet alleen de aandacht voor een nieuwe module maar ook voor het complete online trainingsprogramma.


2. Betrokkenheid creëren door ‘structuur’

Een van de opvallendste conclusies uit het onderzoek is dat cursisten bij e-learning een ‘stok achter de deur’ wel zo plezierig vinden. Sommige reisbureauketens werken met een deadline en een verplicht aantal modules dat medewerkers per maand moet afronden. Op de vraag in het onderzoek wat cursisten van ‘quota’ en ‘deadlines’ vinden, werd positief gereageerd en vooral aangegeven een planning juist te waarderen. Blijkbaar werkt structuur en zorgt een goede planning ervoor dat kennisvergroting in de agenda komt te staan.


Als reden om modules niet te maken wordt vooral 'Te druk' en 'Geen tijd' aangevinkt. ‘Geen zin’ is met 2% het laagst gekozen antwoord. Het feit dat men door te drukke bezigheden geen gebruik maakt van een beschikbaar e-learning systeem, geeft aan dat bedrijven moeten nadenken over het 'hoe' en 'wanneer' gebruikers de e-learning modules kunnen/moeten maken. Wil of kun jij jouw cursisten niets verplichten of past dat niet bij jouw type klant, dan zou je kunnen overwegen cursisten te vragen iets ‘zichtbaars’ met de cursus en/of de opgedane kennis te doen. Bijvoorbeeld door feedback te geven in de vorm van een review, een enquête erover te laten beantwoorden, iets te posten op social media of het te gebruiken als ’toegangsbewijs’ voor een volgend on- of offline evenement.

Conclusie? Een e-learning portal aanschaffen zonder na te denken over een programma voor gebruikers hoe en wanneer zij de modules kunnen maken, zal sneller leiden tot een latent systeem.


3. Gebruiksvriendelijkheid een must

Vaak hebben gebruikers op het werk te maken met verschillende complexe systemen, programma’s en apps. Dus als je eenmaal de tijd hebt om online te willen leren, wil je niet dat dat weer een complex systeem is met l ingewikkelde handelingen. Gebruiksvriendelijkheid is derhalve een belangrijk aspect. Op de vraag ‘Welk cijfer geef je de gebruiksvriendelijkheid' scoort het e-learning systeem binnen de reisbranche in dit onderzoek een gemiddelde van een 9.1! Als aspecten worden met name 'Korte teksten', 'Veel Interactiviteit', "Eenvoudige navigatie' en 'Sterk visueel aspect' aangevinkt .


Conclusie? De restrictie van een maximaal aantal woorden per trainingspagina en per wizard lijkt te werken. Makers van e-learning modules ervaren deze restrictie nog wel eens als lastig maar blijkbaar is het een aspect dat zowel voor de motivatie van gebruikers als voor de gebruiksvriendelijkheid van het systeem van groot belang is.


Een eigen dedicated trainingsportal online? Voor meer informatie over mogelijkheden kunt u contact opnemen met info@etrainingcompany.nl.