top of page

Bied structuur, tijd en 'plezier'

Uw opleiding biedt met de toeristische elearning omgeving een zeer waardevolle manier om de kennis over bestemmingen onder uw studenten op een effectieve en efficiënte manier te vergroten. Kennis is de key tot kwaliteit en skills waardoor de succesrate van uw studenten in de praktijk significant omhoog zal gaan. "Maar hoe zorgen we er nu voor dat de elearning portal doeltreffend wordt ingezet en studenten ook gemotiveerd zijn om deze kennismodules de juiste aandacht te geven?" Dat is een vraag die ons regelmatig wordt gesteld. Op basis van onderzoek dat The ETraining Company ieder jaar uitvoert onder een groep cursisten binnen de reisbranche kunnen we een aantal interessante conclusie trekken.



1. Bied ‘structuur’

Een van de opvallendste conclusies uit het onderzoek is dat cursisten bij e-learning een ‘stok achter de deur’ wel zo plezierig vinden. Het werken met een deadline en een verplicht aantal modules per maand is zo'n stok. Enige controle op de uitvoering moet er wel zijn, maar dat is al eenvoudig te doen door studenten hun certificaat te laten insturen. Op de vraag in het onderzoek wat cursisten van ‘quota’ en ‘deadlines’ vinden, werd positief gereageerd en vooral aangegeven een planning juist prettig te vinden. Blijkbaar werkt structuur en zorgt een goede planning ervoor dat kennisvergroting hoger op het prioriteitenlijstje komt te staan.


2. Bied 'tijd'

Als reden om modules niet te maken wordt vooral 'Te druk' en 'Geen tijd' aangevinkt. ‘Geen zin’ is met 2% het laagst gekozen antwoord. Opleidingen zouden moeten nadenken over het 'hoe' en 'wanneer' studenten de e-learning modules kunnen/moeten maken. Wil of kun jij jouw leerlingen iets verplichten of past dat niet bij jouw type onderwijs, dan zou je kunnen overwegen cursisten te vragen met de aangeboden kennis iets ‘zichtbaars’ te doen. Bijvoorbeeld door feedback te geven in de vorm van een review, een werkstuk waarbij ze de content mogen gebruiken en of de certificaten te gebruiken als ’toegangsbewijs’ voor een 'live' evenement.

3> Bied 'plezier'

Bij de vraag 'Wat vind je een goede manier om jou te informeren over welke modules tot jouw beschikking staan' scoort ' de Quiz', 'het winnen van een leuke prijs" of het 'koppelen aan een live events' hoog. Op de vervolgvraag 'Welke elementen van de quiz vind je het leukste' wordt met name 'Competitieve element' naast 'Veel interactiviteit'. en 'Winprijs' aangevinkt. In de quiz kun je traditionele spelelementen inbouwen zoals het scoren van punten en een spannende tijdsfactor (hoe sneller je bent, hoe hoger jouw positie in het klassement). Bovendien kunnen de leerlingen hun resultaten met die van anderen leerlingen vergelijken.


Conclusie? Een introducerende quiz, die u zelf (of wij doen dat voor u!) toevoegt aan het systeem, na het bekendmaken van het leerprogramma of upload van een specifieke module, vergroot niet alleen de aandacht voor de module maar ook voor het complete online trainingsprogramma.



bottom of page