top of page

Hoe motiveer ik onze gebruikers

U biedt met uw elearning omgeving een waardevolle service. Kennisvergroting is vaak de key tot het verbeteren van kwaliteit en het boosten van de succesrate onder medewerkers en gebruikers. Maar hoe zorg je ervoor dat uw elearning portal maar zeker ook nieuwe belangrijke kennismodules de juiste aandacht krijgen? Dat is een vraag die ons regelmatig wordt gesteld. Op basis van onderzoek dat The ETraining Company ieder jaar uitvoert onder een groep cursisten binnen de reisbranche, kunnen we een aantal interessante conclusie trekken.



1. Bied ‘structuur’

Een van de opvallendste conclusies uit het onderzoek is dat cursisten bij e-learning een ‘stok achter de deur’ wel zo plezierig vinden. Sommige klanten werken met een deadline en een verplicht aantal modules dat medewerkers per maand moet afronden. Op de vraag in het onderzoek wat cursisten van ‘quota’ en ‘deadlines’ vinden, werd positief gereageerd en vooral aangegeven een planning juist wel prettig te vinden. Blijkbaar werkt structuur en zorgt een goede planning ervoor dat kennisvergroting in de agenda komt te staan.


2. Bied 'tijd'

Als reden om modules niet te maken wordt vooral 'Te druk' en 'Geen tijd' aangevinkt. ‘Geen zin’ is met 2% het laagst gekozen antwoord. Het feit dat men door te drukke bezigheden geen gebruik maakt van een beschikbaar e-learning systeem, geeft aan dat bedrijven moeten nadenken over het 'hoe' en 'wanneer' gebruikers de e-learning modules kunnen/moeten maken. Wil of kun jij jouw gebruikers niets verplichten of past dat niet bij jouw type klant, dan zou je kunnen overwegen cursisten te vragen iets ‘zichtbaars’ met de cursus en/of de opgedane kennis te doen. Bijvoorbeeld door feedback te geven in de vorm van een review, een enquête erover te laten beantwoorden, of de module te gebruiken als ’toegangsbewijs’ voor een volgend evenement.

Conclusie? Een e-learning portal aanschaffen zonder na te denken over een gestructureerd programma of concreet tijd bij gebruikers vrij te maken om met modules aan de slag te gaan, zal sneller leiden tot een latent systeem.


3> Bied een 'win-element'


Bij de vraag 'Wat vind je een goede manier om jou te informeren over nieuwe modules' wordt 'Nieuwsbrief' vaak aangevinkt, ook scoort 'Quiz' en 'Koppelen aan events' hoog. Op de vervolgvraag 'Welke elementen van de quiz vind je leuk' wordt met name 'Competitieve element' naast 'Veel interactiviteit'. en 'Winprijs' aangevinkt.. In de quiz kun je traditionele spelelementen inbouwen zoals het scoren van punten en een spannende tijdsfactor (hoe sneller je bent, hoe hoger jouw positie in het klassement). Bovendien zijn de quizzen uitdagend door het gebruik van de diverse soorten vraagtechnieken en zet het kunnen winnen van een leuke prijs aan tot deelname.


Conclusie? Een introducerende quiz, die u zelf (of wij doen dat voor u) toevoegt aan het systeem na de upload van een module, vergroot niet alleen de aandacht voor een nieuwe module maar ook voor het complete online trainingsprogramma.


Een eigen dedicated trainingsportal online? Voor meer informatie over mogelijkheden kunt u contact opnemen met info@etrainingcompany.nl.



Comments


bottom of page