top of page

Deel 2: Hoe zorg je voor betrokkenheid en motivatie?

"Hoe zorgen wij ervoor dat onze gebruikers gemotiveerd zijn om te elearnen en hoe houden wij de aandacht vast?" Dat zijn vragen die ons regelmatig worden gesteld. Wat zijn manieren om deelnemers te motiveren en hoe introduceer je nieuwe modules het beste? Eerder bespraken we de conclusies van onderzoek dat wij hierover deden (klik hier). In deze blog vervolgen we met een aantal handige tips.


1. Houd de aandacht vast! Stuur reminders en informeer over de benefits

'What's in it for me?' Om deelnemers te motiveren uw trainingen te volgen zult u op deze vraag een duidelijk antwoord moeten kunnen geven. Want als je niet de voordelen ziet om ergens tijd in te steken, waarom zou je het dat dan doen? Zorg er dus voor dat de 'benefits' van jouw elearning programma helder zijn en dat je deze ook telkens opnieuw enthousiast over de bühne brengt. Je kunt al beginnen door een lijstje met pluspunten via de homepage te communiceren. Daarnaast is zeker de kracht van de herhaling die kan bijdragen. Herhaal de benefits telkens opnieuw als je met jouw doelgroep communiceert, blijf jouw doelgroep enthousiasmeren zodat ze weten waarom de modules waardevol voor hen! zijn.


2. Introduceer iedere nieuwe module

Zorg dat jij jouw gebruikers over iedere nieuwe trainingsmodule informeert. Leg altijd uit wat de doelstelling van een bepaalde trainingsmodule is en wat jouw gebruiker eraan heeft. Het alleen maar online zetten van een nieuwe trainingsmodule leidt doorgaans nergens toe. Bedenk voor je aan de productie van een nieuwe trainingsmodule begint na over de communicatie ervan.


3. Beloon! Certificaat als toegangsbewijs voor een leuk event?

Een van de opvallendste conclusies uit het onderzoek dat wij eerder deden is dat cursisten bij e-learning modules het meest gemotiveerd worden door een prijs. Wil of kun jij jouw cursisten niet 'verplichten' tot deelname, dan zou je kunnen overwegen een prijs ter beschikking te stellen aan de beste deelnemers. Of gebruik bijvoorbeeld het certificaat als ’toegangsbewijs’ voor een gaaf on- of offline evenement. Alle ETC portals zijn uitgerust met een handige tool die deelnemers de mogelijkheid biedt zich aan te melden voor een prijs of event, nadat ze een module hebben doorlopen en de toets met een voldoende resultaat hebben afgerond. Meer weten, neem contact met ons op!

4. Competitie erin! Gebruik het klassement van de quiz module

Een andere methode om gebruik te stimuleren is door deelnemers te laten zien hoe ze het doen ten opzichte van andere deelnemers. Met de quiz module kunt u op laagdrempelige wijze een aantal kennisvragen stellen waarbij deelnemers op basis van hun resultaat in een klassement worden geplaatst. Meer weten, neem contact met ons op!


5. Hou de spanningsboog in de gaten!

Als je de concentratie wilt vasthouden, laat je deelnemers bij voorkeur 1 module per keer maken. Zo zorg je ervoor dat ze telkens met een positief gevoel afsluiten en voorkomt dat ze er 'geen zin' meer in hebben. Produceer jij je eigen modules? neem de adviezen over maximaal aantal woorden en sheets serieus. Dit betekent op de eerste plaats dat je voorkomt 'een boek' i.p.v. een e-learning online te zetten. Maak veelvuldig gebruik van de interactieve elementen. Ga niet boven het aantal van 135 woorden per sheet uit, regelmatig een oefenvraag is een must en nooit meer dan 30 sheets per module.


Een eigen dedicated trainingsportal online? Voor meer informatie over mogelijkheden kunt u contact opnemen met info@etrainingcompany.nl.


Commentaires


bottom of page